Γράφει η Ασημίνα Αλεξανδροπούλου
Οι εξετάσεις δεν είναι «οικογενειακή υπόθεση» – αλλά κάπως έτσι νιώθουν τα παιδιά
Κάθε Μάιο και Ιούνιο, τα σπίτια γεμίζουν ένταση. Όχι μόνο από τα παιδιά που δίνουν διαφόρων ειδών εξετάσεις, αλλά και από τους γονείς που... τις ξαναδίνουν μαζί τους.
Πόσοι μαθητές δεν έχουν πει:
«Αν δεν τα πάω καλά, θα απογοητεύσω τους δικούς μου» ή «Διαβάζω πιο πολύ για να μην αγχωθεί η μαμά μου».
Οι γονείς μπορεί να μη φωνάζουν, να μη θυμώνουν, να μη βάζουν "τελεσίγραφα". Όμως πολλές φορές, η πίεση είναι σιωπηλή, υπονοούμενη, αόρατη – και γι’ αυτό πιο βαριά.
Το άγχος είναι μεταδοτικό – ειδικά από γονιό σε παιδί
Η πρόθεση είναι πάντα θετική: να στηρίξουν, να ενθαρρύνουν, να δείξουν ενδιαφέρον. Αλλά όσο καλές κι αν είναι οι προθέσεις, αν δεν συνοδεύονται από συναισθηματική ηρεμία και σταθερότητα, το άγχος των γονιών μεταφέρεται αυτούσιο στα παιδιά.
Έρευνες δείχνουν ότι όταν οι γονείς:
- εστιάζουν αποκλειστικά στο αποτέλεσμα,
- συγκρίνουν το παιδί τους με άλλους συμμαθητές,
- κάνουν διαρκώς ερωτήσεις για τη μελέτη,
- ή «ονειρεύονται» για λογαριασμό του παιδιού,
τότε το επίπεδο στρες του παιδιού αυξάνεται κατακόρυφα – πολλές φορές, πιο πολύ από το ίδιο το αντικείμενο των εξετάσεων.
Προσοχή: Ενθάρρυνση δεν σημαίνει πίεση
Πολλοί γονείς λένε:
«Θέλω το καλύτερο για το παιδί μου».
Αναμφίβολα. Το θέμα όμως είναι πώς το εκφράζουν.
Φράσεις όπως:
- «Μην μας απογοητεύσεις.»
- «Αν δεν περάσεις τώρα, πότε;»
- «Ξέρω ότι μπορείς καλύτερα!»
αν και μοιάζουν ενθαρρυντικές, φορτώνουν το παιδί με την ευθύνη της αποδοχής.
Συχνά, το παιδί ακούει: «Η αγάπη μου εξαρτάται από το πόσο καλά τα πας».
Τρόποι για να γίνεις ο γονιός που χρειάζεται το παιδί σου στις εξετάσεις:
1. Πάρε βαθιά ανάσα – πρώτος εσύ
Αν θες το παιδί σου να είναι ψύχραιμο, δείξε εσύ πρώτος ψυχραιμία. Η συμπεριφορά σου είναι το μοντέλο του.
2. Εστίασε στην προσπάθεια, όχι στο αποτέλεσμα
Αντί για το «Πόσο πήρες;», δοκίμασε το «Χάρηκα που προσπάθησες τόσο πολύ. Πώς ένιωσες;»
3. Θυμήσου: οι εξετάσεις δεν είναι αγώνας ζωής και θανάτου
Η αποτυχία δεν είναι καταστροφή. Είναι πιθανότητα – και πολλές φορές, αφετηρία για ανασυγκρότηση.
4. Άφησε χώρο για ξεκούραση και αναπνοή
Μην πιέζεις συνεχώς για διάβασμα. Η ισορροπία με διαλείμματα, ύπνο και χαλάρωση κάνει θαύματα.
5. Μείνε δίπλα – όχι πάνω από το κεφάλι
Το παιδί χρειάζεται έναν ήρεμο συνοδοιπόρο, όχι έναν πανικοβλημένο επιτηρητή.
Τελικά, ποιος είναι ο ρόλος του γονιού στις εξετάσεις;
Όχι να θυμίζει συνέχεια πόσο κρίσιμες είναι. Το ξέρει ήδη.
Όχι να βάζει στόχους αντί του παιδιού. Έχει δικούς του.
Ο ρόλος του είναι:
- να αγαπά, ανεξαρτήτως αποτελέσματος,
- να ενθαρρύνει χωρίς να πιέζει,
- να ακούει χωρίς να κρίνει,
- να εμπνέει χωρίς να φοβίζει.
Όχι, δεν χρειάζεται να είσαι τέλειος γονιός. Αρκεί να είσαι παρών – με ψυχραιμία, αγάπη και εμπιστοσύνη.
Γιατί στο τέλος της ημέρας, οι βαθμοί ξεχνιούνται. Η σχέση που θα έχει το παιδί με τον εαυτό του –και με σένα– μένει.
Καλή επιτυχία!!
Σύντομο Βιογραφικό
Η Ασημίνα Αλεξανδροπούλου είναι πτυχιούχος του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ και κάτοχος Μάστερ στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση Ατόμων με Προβλήματα Προφορικού και Γραπτού Λόγου του ΕΑΠ.
Παράλληλα, έχει παρακολουθήσει ποικίλα προγράμματα εξειδίκευσης στην Αξιολόγηση Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολίων.
Από το 2007 διδάσκει fulltime στα δύο Κέντρα Ξένων Γλωσσών που δημιούργησε και διευθύνει στο νομό Ηλείας, ενώ τα καλοκαίρια, μεταξύ άλλων, διδάσκει Αγγλικά σε summerschools του εξωτερικού.
Εργάζεται επίσης ως επιθεωρήτρια αλλά και εκπαιδευτική σύμβουλος για τον φορέα GlobalCert και είναι υπέρμαχος της δια βίου μάθησης.
Αγαπά τα ταξίδια, τη μουσική, τις πεζοπορίες στη φύση, τα ζώα και τα βιβλία.