Σε προσωρινή λύση, κατέληξε η σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη ύστερα από πρωτοβουλία του Δημάρχου Ήλιδας Χρήστου Χριστοδουλόπουλου και είχε ως θέμα τη σύνδεση της Αμαλιάδας με τον νέο αυτοκινητόδρομο Πατρών – Πύργου.
Η απόφαση ακολουθεί την αναγκαστική επιλογή σύνδεσης της πόλης μέσω τοπικού οδικού δικτύου, καθώς απουσιάζει λειτουργική είσοδος-έξοδος εντός των ορίων της πόλης, ενώ το έργο της Περιφερειακής Οδού, που είχε δρομολογηθεί, παραμένει στάσιμο λόγω έλλειψης χρηματοδότησης για τις απαλλοτριώσεις.
Η προσωρινή κυκλοφοριακή λύση
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του Δήμου, τα ΙΧ αυτοκίνητα που εξέρχονται από τον αυτοκινητόδρομο μέσω του κόμβου στο Γεράκι, θα ακολουθούν μια διαδρομή μέσα από αστικούς δρόμους της Αμαλιάδας: οδός Πύρρωνος, στροφή στην Οινομάου και είτε πορεία προς το κέντρο μέσω της Σοχιάς είτε αριστερά προς την Ευαγγελίστρια και την Αντωνίου Πετραλιά. Για την αντίστροφη πορεία, δηλαδή την είσοδο στον αυτοκινητόδρομο, τα ΙΧ θα κινούνται από τις οδούς Καλαβρύτων και Δαλιάνη.
Για τα βαρέα οχήματα, όμως, δεν επιτρέπεται η κίνηση από το Γεράκι και η είσοδος - έξοδος θα γίνεται αποκλειστικά από τον κόμβο στο Ρουπάκι. Η επιλογή αυτή δημιουργεί κυκλοφοριακές εντάσεις και επιβαρύνσεις, ενώ προκαλεί εύλογες ανησυχίες για την ασφάλεια, καθώς η διέλευση από σχολικές μονάδες όπως το 3ο Δημοτικό (οδός Πύρρωνος) και το 1ο Γυμνάσιο (οδός Καλαβρύτων) κρίνεται ήδη προβληματική.
Το χρονικό της Περιφερειακής οδού: Έργο «παγωμένο»
Ο Δήμαρχος Ήλιδας, Χρήστος Χριστοδουλόπουλος επανέλαβε πως η μόνη ουσιαστική λύση είναι η ολοκλήρωση της Περιφερειακής Οδού Αμαλιάδας. Όπως ανέφερε, μετά τη μεταφορά του κόμβου από τον Άγιο Ιωάννη στο Γεράκι (με απόφαση 2066), το έργο της Περιφερειακής δημοπρατήθηκε το 2022 χωρίς να έχουν εξασφαλιστεί οι πόροι για τις απαλλοτριώσεις. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την παύση των εργασιών λίγους μήνες αργότερα.
Παρά τις προσπάθειες της δημοτικής αρχής, όπως επαφές με τους τότε υπουργούς Σταϊκούρα και Σκυλακάκη, η χρηματοδότηση δεν προχώρησε. Ο πρόσφατος ανασχηματισμός έθεσε νέες καθυστερήσεις και σύμφωνα με τον δήμαρχο, δεν έχει καταστεί ακόμη εφικτή συνάντηση με τον νέο Υπουργό Περιβάλλοντος.
Ο ίδιος τόνισε πως αν δεν υπάρξουν άμεσες και συγκεκριμένες δεσμεύσεις για το έργο, η αντίδραση της τοπικής κοινωνίας θα είναι δυναμική, με κινητοποιήσεις ακόμη και την ημέρα των εγκαινίων του αυτοκινητόδρομου.
Συγκλίσεις και αποκλίσεις από παρατάξεις και φορείς
Ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, Γιάννης Λυμπέρης, υπερασπίστηκε τις προηγούμενες ενέργειες της δικής του δημοτικής περιόδου, κάνοντας λόγο για διπλής κατεύθυνσης νέα χάραξη με νησίδα και δέσμευση 2,3 εκατ. ευρώ από την Περιφέρεια, που οδήγησαν στη δημοπράτηση του έργου. Αν και αναγνώρισε την έλλειψη κονδυλίων για απαλλοτριώσεις, υποστήριξε ότι χωρίς δημοπράτηση το έργο δεν θα είχε καμία προοπτική υλοποίησης. Δήλωσε επίσης ότι «δικαιούμαστε πραγματική είσοδο πόλης και όχι τη σημερινή παρωδία».
Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Βησσαρίων Πολύδωρος, τόνισε ότι η Περιφερειακή Οδός είναι απαραίτητη και ότι η προσωρινή λύση επιβαρύνει την ασφάλεια της πόλης, ειδικά σε σχολικές ζώνες και επικίνδυνες διασταυρώσεις.
Τοποθετήσεις φορέων
- Ο Αντιπεριφερειάρχης Ηλείας Νίκος Κοροβέσης επιβεβαίωσε τη δέσμευση των 2,3 εκατ. ευρώ και δήλωσε στήριξη σε κάθε διεκδίκηση.
- Ο Διευθυντής του έργου Πατρών – Πύργου Σωκράτης Λέκκας ξεκαθάρισε πως η σύμβαση δεν περιλαμβάνει έργα προαίρεσης και το έργο θα παραδοθεί στις 31 Ιουλίου.
- Ο πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας Χρήστος Γεωργακόπουλος υποστήριξε την υλοποίηση του έργου της προαίρεσης, αλλά και την ανάγκη τεχνικών παρεμβάσεων για την προσωρινή λύση.
- Η προϊσταμένη της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Μαργαρίτα Πίπιλα ανέφερε πως απαιτούνται επιπλέον 1,5 εκατ. ευρώ για επικαιροποίηση μελετών και λοιπά κόστη.
Επιφυλάξεις και προειδοποιήσεις
- Ο πρόεδρος του Συλλόγου ΤΑΞΙ Νίκος Λουκόπουλος εξέφρασε έντονες αντιρρήσεις για την επιλογή του κόμβου στο Γεράκι, ενώ πρότεινε ως μόνη ασφαλή λύση τον κόμβο Ρουπακίου.
- Ο αντιπρόεδρος του ΕΒΕ Ηλείας Αντώνης Παρασκευόπουλος επέμεινε στην ανάγκη άμεσης κατασκευής της Περιφερειακής και προειδοποίησε: «να προσέξουμε το προσωρινό να μην γίνει μόνιμο».
- Η πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Αμαλιάδας Νατάσα Παναγιωτάρα έθεσε το ζήτημα της ύπαρξης ή όχι συγκοινωνιακής μελέτης για τις αλλαγές.
Κοινό μέτωπο με ορίζοντα… τα εγκαίνια
Επιπλέον ο κ. Χριστοδουλόπουλος τόνισε ότι οι πιέσεις προς τα συναρμόδια Υπουργεία θα ενταθούν άμεσα, αρχής γενομένης από συνάντηση την ερχόμενη εβδομάδα με τον Υπουργό Περιβάλλοντος, παρουσία όλων των επικεφαλής παρατάξεων. Σε περίπτωση που δεν υπάρξουν έμπρακτες δεσμεύσεις, η τοπική κοινωνία είναι έτοιμη για κινητοποιήσεις. «Δεν περισσεύει κανείς», δήλωσε ο δήμαρχος Ήλιδας, καλώντας σε ενότητα για να αποκτήσει η Αμαλιάδα επιτέλους μια είσοδο αντάξια της πόλης της.