...με τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ιράν να ανταλλάσσουν χτυπήματα, κατηγορίες και προειδοποιήσεις, σε ένα σκηνικό που απειλεί να τινάξει στον αέρα την εύθραυστη εκεχειρία των προηγούμενων ημερών.
Η ένταση ξέσπασε μετά την επίθεση εναντίον εμπορικού πλοίου που διέσχιζε το Στενό του Ορμούζ, με την Ουάσινγκτον να επιρρίπτει την ευθύνη στην Τεχεράνη και να απαντά με στρατιωτικά πλήγματα σε ιρανικές εγκαταστάσεις. Από την πλευρά του, το Ιράν κατηγορεί τις ΗΠΑ ότι παραβίασαν τις δεσμεύσεις τους και προειδοποιεί πως η απάντησή του θα είναι πιο εκτεταμένη εάν υπάρξει νέα επίθεση.
Το επεισόδιο θεωρείται ιδιαίτερα κρίσιμο, καθώς είναι το πρώτο σοβαρό στρατιωτικό συμβάν μετά το πρόσφατο μνημόνιο κατανόησης για το άνοιγμα του Στενού του Ορμούζ και την έναρξη ουσιαστικότερων διαπραγματεύσεων για το πυρηνικό πρόγραμμα της Τεχεράνης.
https://t.co/CckXLJSpah pic.twitter.com/NoMQ7cNtN5
— U.S. Central Command (@CENTCOM) June 27, 2026
Η CENTCOM επιβεβαιώνει πλήγματα κατά του Ιράν
Η Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ, CENTCOM, ανακοίνωσε ότι αμερικανικές δυνάμεις πραγματοποίησαν επιθέσεις εναντίον ιρανικών στόχων στις 26 Ιουνίου, χαρακτηρίζοντας την επιχείρηση ως «ισχυρή απάντηση» στην επίθεση εναντίον εμπορικού πλοίου στο Στενό του Ορμούζ.
Σύμφωνα με την αμερικανική πλευρά, αεροσκάφη των ΗΠΑ έπληξαν εγκαταστάσεις αποθήκευσης πυραύλων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών, καθώς και παράκτιες εγκαταστάσεις ραντάρ. Η CENTCOM αναφέρει ότι τα πλήγματα πραγματοποιήθηκαν μετά την επίθεση της 25ης Ιουνίου κατά του M/V Ever Lovely με μη επανδρωμένο αεροσκάφος μίας χρήσης.
Η Ουάσινγκτον υποστηρίζει ότι η ιρανική ενέργεια συνιστά παραβίαση της εκεχειρίας και απειλή για την ελευθερία της ναυσιπλοΐας σε έναν από τους σημαντικότερους θαλάσσιους διαδρόμους του πλανήτη.
Στην ανακοίνωσή της, η CENTCOM τονίζει ότι οι αμερικανικές δυνάμεις συνεχίζουν να συντονίζουν την ασφαλή διέλευση εμπορικών πλοίων από το Στενό και παραμένουν σε ετοιμότητα, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η συμφωνία με το Ιράν εφαρμόζεται πλήρως.
🔱Urgent
— Iran TV (@Iran_TVv) June 26, 2026
The Iranian Revolutionary Guard will respond to the American aggression in an unprecedented and unparalleled manner.🇮🇷 pic.twitter.com/NASomhPSLn
Φρουροί Επανάστασης: Η Ουάσινγκτον «παραβίασε τις δεσμεύσεις της»
Από την άλλη πλευρά, οι Φρουροί της Επανάστασης του Ιράν ανακοίνωσαν, σύμφωνα με ιρανικά μέσα ενημέρωσης, ότι το Ναυτικό τους στόχευσε περιοχές όπου βρίσκονται ανεπτυγμένες αμερικανικές δυνάμεις.
Η ανακοίνωση δεν προσδιορίζει ποιες ακριβώς θέσεις αποτέλεσαν στόχο, ούτε παρέχει στοιχεία για την έκταση ή τα αποτελέσματα των πληγμάτων. Ωστόσο, οι Φρουροί της Επανάστασης παρουσίασαν την ενέργεια ως απάντηση στις αμερικανικές επιθέσεις κατά του Ιράν.
Το IRGC κατηγόρησε την Ουάσινγκτον ότι «όπως πάντα, παραβίασε τις δεσμεύσεις της» και υποστήριξε ότι οι ΗΠΑ επιχείρησαν να ανατρέψουν τους όρους του μνημονίου κατανόησης για το Στενό του Ορμούζ.
«Εάν η επιθετικότητα επαναληφθεί, η απάντησή μας θα είναι πιο εκτεταμένη», προειδοποίησαν οι Φρουροί της Επανάστασης.
Λίγο νωρίτερα, σύμφωνα με την ιρανική κρατική τηλεόραση, το IRGC είχε προαναγγείλει «άμεση και αποφασιστική» απάντηση στα αμερικανικά πλήγματα. Ιρανικά μέσα μετέδωσαν επίσης ότι οι δυνάμεις της χώρας απέκρουσαν επίθεση στην περιοχή Σιρίκ, κοντά στο Στενό του Ορμούζ.
Προειδοποίηση από την Τεχεράνη για «άνευ προηγουμένου» αντίδραση
Την ένταση τροφοδότησαν και οι δηλώσεις του Ιμπραήμ αλ-Φικάρ, Ιρανού στρατιωτικού αξιωματικού και εκπροσώπου του Κεντρικού Αρχηγείου «Χατάμ αλ-Ανμπίγια», ο οποίος προειδοποίησε ότι η απάντηση της Τεχεράνης «αυτή τη φορά θα είναι άνευ προηγουμένου».
Το συγκεκριμένο επιχειρησιακό κέντρο έχει κομβικό ρόλο στον συντονισμό των τακτικών ενόπλων δυνάμεων του Ιράν και του Σώματος των Φρουρών της Επανάστασης, γεγονός που προσδίδει πρόσθετο βάρος στις προειδοποιήσεις της ιρανικής πλευράς.
Την ίδια ώρα, ιρανικά μέσα ανέφεραν ότι βλήμα έπληξε περιοχή κοντά σε προβλήτα στην πόλη Σιρίκ, ενώ μεταδόθηκαν και πληροφορίες περί προειδοποιητικών πυρών από ιρανικές δυνάμεις εναντίον πλοίων που, κατά την Τεχεράνη, «παραβίαζαν τα όρια» στα Στενά του Ορμούζ.
Αυστηρό μήνυμα Βανς προς Τεχεράνη
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο αντιπρόεδρος Τζέι Ντι Βανς έστειλε αυστηρό μήνυμα προς την Τεχεράνη, δηλώνοντας ότι «η βία θα αντιμετωπίζεται με βία».
Σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα X, υποστήριξε ότι το Ιράν υπέγραψε συμφωνία για κατάπαυση του πυρός, την οποία, όπως είπε, οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν τηρήσει.
«Εάν έχουν διαφωνίες σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής του μνημονίου συνεννόησης, μπορούν να σηκώσουν το τηλέφωνο», ανέφερε ο Βανς, προσθέτοντας: «Αλλά η βία θα αντιμετωπίζεται με βία».
Η τοποθέτησή του επιβεβαιώνει ότι η Ουάσινγκτον εμφανίζεται αποφασισμένη να απαντά στρατιωτικά σε κάθε ενέργεια που θεωρεί απειλή για τη ναυσιπλοΐα ή τα αμερικανικά συμφέροντα στην περιοχή.
Πηγή: cnn.gr





























