LIVE

Οι ψυχολογικές επιπτώσεις του κορωνοϊού

  • Share This

Όπως όλος ο κόσμος έτσι κ η χώρα μας έχει μπει σε μια κατάσταση καραντίνας κ ίσως ενός γενικοτερου lock down τις επόμενες μέρες προκειμένου να προστατευτούμε και να προστατέψουμε τους δικούς μας ανθρώπους. 

Το πρόβλημα στη χώρα μας είναι η ιδιαίτερη ψυχοσύνθεση που έχουμε οι Έλληνες στο χαρακτήρα μας δηλαδή ένα ναρκισιστικο πλαίσιο συμπεριφοράς ότι "εγώ τα ξέρω όλα τι να μου πει ο ειδικός... Ξέρει αυτός κ όχι εγώ?"

Και επίσης ένα άλλο στοιχείο που έχουμε είναι αυτό της υποτίμησης μιας κατάστασης κάνοντας τη αυτόματα πιο χαλαρή είτε επειδή αρνούμαστε να δεχθούμε το οτιδήποτε που μας επιβάλλουν είτε λόγω άγχους αρνούμαστε να δούμε τη πραγματικότητα γιατί θα μεγαλώσει το άγχος ή το φόβο μας. 

Είτε έτσι όμως είτε αλλιώς η στάση μας δε βοηθάει στην ορθή διαχείριση του προβλήματος που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε. 

Οφείλουμε να τηρήσουμε το πλαίσιο των κανόνων που μας θέτουν οι ειδικοί γιατί το κάνουν για να μας βοηθήσουν κ όχι για να μας κάνουν τη ζωή πιο δύσκολη. 

Ας βάλουμε ένα προσωπικό στοίχημα με τον εαυτό μας για το πόσο περισσότερο σε διάρκεια θα μπορούσαμε να εφαρμόσουμε τους κανόνες αυτούς. 

Όπως έχω γράψει κ στη προσωπική μου σελίδα σε μέσο δικτύωσης έχουμε δέκα λόγους για λιγότερο άγχος από τον Κορωνοιό. 

Ας τους δούμε λοιπόν :

1. ΞΕΡΟΥΜΕ ΤΙ ΕΙΝΑΙ
Χρειάστηκαν 2 χρόνια για να αναγνωριστεί ο HIV. Το γονιδίωμα του SARSCoV2 ήταν γνωστό σε μόλις 10 ημέρες. 

2. ΞΕΡΟΥΜΕ ΝΑ ΤΟΝ ΕΝΤΟΠΙΖΟΥΜΕ
Υπάρχει τεστ και σύντομα θα είναι διαθέσιμο σε πολλά διαγνωστικά κέντρα παντού στην Ελλάδα.

3. Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ ΒΕΛΤΙΩΘΗΚΕ
Τα νέα κρούσματα έχουν μειωθεί θεαματικά στη χώρα προέλευσης...αυτο δίνει ήδη ελπίδα κ στις υπόλοιπες χώρες. 

4. 81% ΤΩΝ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΩΝ ΕΙΝΑΙ ΗΠΙΑ
Και ίσως είναι ακόμη μεγαλύτερο αυτό το ποσοστό, εφόσον τα ασυμπτωματικά κρούσματα δεν καταγράφονται. 

5. ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΟΥ ΝΟΣΗΣΑΝ ΒΑΡΙΑ ΑΝΑΡΡΩΝΟΥΝ
Υπάρχουν 13 φορές περισσότεροι νοσηλευόμενοι που έχουν αναρρώσει από εκείνους που δυστυχώς έχουν καταλήξει.

6. ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΔΕΝ ΥΠΟΦΕΡΟΥΝ 
Μόλις 3% των περιστατικών αφορούν σε ηλικίες κάτω των 20. Η θνησιμότητα κάτω των 40 ετών είναι μόλις 0.2%. 

7. ΣΚΟΥΠΙΣΑΤΕ - ΤΕΛΕΙΩΣΑΤΕ
Σε μόλις ένα λεπτό, καθαρίζεται από τις επιφάνειες με διαλύματα αλκοόλ 65%,, οξυζενέ 0.5%, χλωρίνης 0.1%. Σε μόλις μισό λεπτό ξεπλένεται από τα χέρια σας με απλό σαπούνι και νερό! 

8. ΤΟΥ ΤΗΝ "ΠΕΣΑΜΕ" ΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΔΙΕΘΝΩΣ 
700 δημοσιευμένες μελέτες εντός λίγων εβδομάδων, που αφορούν στη γενετική του ιού, στην πρόληψη, στη διάγνωση και στη θεραπεία.

9. ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΗΔΗ ΠΡΩΤΟΤΥΠΑ ΕΜΒΟΛΙΑ
Η πρόοδος στην υπέροχη επιστήμη μας, μας έχει ήδη δώσει τα πρώτα εμβόλια σε χρόνο ρεκόρ και μάλιστα από πολλές διαφορετικές χώρες. Οι δοκιμές σε ανθρώπους ξεκινούν άμεσα. 

10 ΔΟΚΙΜΑΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΦΑΡΜΑΚΑ 
Περισσότερες από 80 κλινικές μελέτες επιβεβαιώνουν την αποτελεσματικότητα ορισμένων φαρμάκων στα δύσκολα, όπως η χλωροκίνη, η ρεμντεσιβίρη, μονοκλωνικά αντισώματα και η βαρικιτινιβίνη, την οποία επέλεξε η τεχνητή νοημοσύνη.
Αρα λοιπόν ας στοχεύουμε πιο πολύ στη προσωπική μας ευθύνη κ ας αφήσουμε την επιστήμη να κάνει τη δουλειά της. 

Ένα άλλο θέμα που προκύπτει εξαιτίας αυτής της κατάστασης είναι ότι επιβάλλεται η παραμονή μας στο σπίτι για μεγάλο ίσως χρονικό διάστημα, κάτι το οποίο είναι λογικό να φαντάζει ανησυχητικό, βαρετό και κουραστικό. Επιπλέον, πέρα από τα πρακτικά ζητήματα που προκύπτουν, υπάρχει και ο συναισθηματικός παράγοντας του περιορισμού σε ένα περιβάλλον. Ας δούμε κάποιες συμβουλές που μπορούν να φανούν χρήσιμες στην προσαρμογή στη νέα αυτή συνθήκη:

1. Βάζουμε ένα πρόγραμμα στην καθημερινότητά μας που δε χρειάζεται να είναι αυστηρό. 

2. Αν χρειάζεται να εργαστούμε από το σπίτι επιλέγουμε ένα ήσυχο δωμάτιο που θα πρέπει να τηρείται το ωράριο που θέτουμε και να γίνεται σεβαστό από τα υπόλοιπα άτομα με τα οποία συμβιώνουμε. 

3. Εκμεταλλευόμαστε τον επιπλέον χρόνο που θα περάσουμε στο σπίτι κάνοντας πράγματα που αναβάλλαμε λόγω έλλειψης χρόνου, πχ οικιακές εργασίες.

4. Κάνουμε λίστες με δραστηριότητες που θέλαμε να κάνουμε και δεν είχαμε τη δυνατότητα πιο πριν. 

5. Βάζουμε μέτρο στον χρόνο που περνάμε στην τηλεόραση και στις οθόνες γενικά. Από τη μια είναι καλή ευκαιρία να δούμε ταινίες, σειρές, ντοκιμαντέρ που θέλουμε, από την άλλη μπορούμε να βάλουμε ένα πρόγραμμα στις επιλογές και στον χρόνο για να μη μας βλάψει.

6. Αξιοποιούμε τον χρόνο που έχουμε μαθαίνοντας κάτι νέο. 

7. Προσπαθούμε να φροντίσουμε τη διατροφή μας τρώγοντας υγιεινά και κάνοντας γυμναστική. 

8. Προσαρμόζουμε την κοινωνική μας ζωή αξιοποιώντας την τεχνολογία π.χ ο καφές ή το ποτό με τους φίλους μας μπορεί να γίνουν μέσω βιντεοκλήσης ή ομαδικής συνομιλίας. Η έξοδος για σινεμά μπορεί να γίνει μια ομαδική προβολή.

9. Για όσους συμβιώνουν με οικογένεια ή συγκατοίκους, είναι μια ευκαιρία να έρθουμε πιο κοντά. Κανονίζουμε ομαδικές δραστηριότητες μέσα στο σπίτι, βοηθάμε ο ένας τον άλλον, σεβόμαστε και διευκολύνουμε τα ωράρια εργασίας, τις υποχρεώσεις και το πρόγραμμα του κάθε μέλους ώστε να είναι πιο ομαλή η συγκατοίκηση.

10. Φροντίζουμε τα παιδιά και τους ηλικιωμένους μαθαίνοντάς τους τους κανόνες υγιεινής, απασχολώντας τους ευχάριστα και εποικοδομητικά και προσφέροντας συναισθηματική στήριξη σε τυχόν δυσκολίες που θα παρουσιάσουν.

11. Σκεφτόμαστε τους ανθρώπους γύρω μας που χρειάζονται βοήθεια και που δυσκολεύονται και φροντίζουμε να τους διευκολύνουμε όπως μπορούμε. Ένας ηλικιωμένος γείτονας που χρειάζεται φάρμακα ή ψώνια από το σούπερμαρκετ, μια οικογένεια με παιδιά που χρειάζονται επίβλεψη και απασχόληση, ένας φίλος που ζει μόνος και θέλει παρέα, βρίσκονται πιο κοντά από όσο φανταζόμαστε και τώρα είναι η στιγμή να δείξουμε αλληλεγγύη, σεβόμενοι παράλληλα αυστηρά τους κανόνες προφύλαξης. Η βοήθεια μπορεί να είναι ένα τηλεφώνημα, ένα πακέτο με απαραίτητα είδη, ένα φαγητό στην πόρτα τους.

Επίσης θα ήταν μια καλή πρωτοβουλία από τους Δήμους της χώρας μας (ήδη ξεκίνησε να εφαρμόζεται από το Δήμο Αθηναίων) να δημιουργήσουν με τη συμμετοχή εθελοντών ιατρών, ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών μια γραμμή τηλεφωνικής βοήθειας με στόχο την προστασία των πολιτών από την επιδημία του κορωνοϊού SARS-CoV-2 από την οποία θα ενημερώνονται οι πολίτες και ειδικά οι ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού. 

Το καταλαβαίνω ότι η κατάσταση είναι πρωτόγνωρη για όλους και δε γνωρίζουμε πόσο θα κρατήσει. Τα όνειρα για το μέλλον και η ύπαρξη ενός σκοπού στο παρόν μπορούν να βοηθήσουν στην επιβίωση και στη διατήρηση υψηλού συναισθηματικού φρονήματος. 

Μη ξεχνάτε ότι ο φόβος κ το άγχος είναι φυσιολογικά συμπτώματα που μπορούν να μας βοηθήσουν εφόσον τα χειριστούμε σωστά στο να ενεργοποιησουμε τους εσωτερικούς μηχανισμούς αμυνας που έχουμε όλοι μας κ να εκπλαγούμε με τη δύναμη που κρύβουμε μέσα μας. 

Ας προσπαθήσουμε να μη μείνει κανένας μόνος, τηρώντας τους κανόνες προστασίας και δείχνοντας αλληλεγγύη, υπομονή, πίστη κ ελπίδα. 

Θα τα καταφέρουμε κ σε αυτή τη δύσκολη κατάσταση κ μέσα από αυτή τη δύσκολη διαδικασία θα γίνουμε κ καλύτεροι γιατί

θα μάθουμε να μη θεωρούμε τίποτα ως δεδομένο, θα μάθουμε να εκτιμάμε περισσότερο τη ζωή κ θα μάθουμε να αγαπάμε πιο ουσιαστικά. 

Καλή δύναμη σε όλους μας…Και θυμηθείτε δεν είστε μόνοι ο ένας έχουμε τον άλλον. 

  • Share This

Έλενα Παναγούλια
Ψυχολόγος

Sites του Ομίλου

28ης Οκτωβρίου 1 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος. Μέλος του emedia logo

Όροι χρήσης - Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.