Την παράταση της έναρξης εφαρμογής του μέτρου της υποχρεωτικής ασφάλισης για φυσικές καταστροφές των επιχειρήσεων με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 500.000 ευρώ ζητά και η Ομοσπονδία Ηλείας, όπως ήδη άλλωστε έχει πράξει και η ΕΣΕΕ, λόγω των δυσκολιών ασφάλισης σε συγκεκριμένες περιπτώσεις αλλά και της αδυναμίας εξυπηρέτησης του όγκου της ζήτησης από επιχειρήσεις προς ασφαλιστικές εταιρίες και ασφαλιστικά γραφεία.
- Προϋποθέσεις ασφάλισης. Για να ασφαλιστεί ένα τέτοιο κτίριο, συχνά απαιτούνται:
- δήλωση στατικής επάρκειας (συνήθως από μηχανικό),
- αν το κτίριο έχει υποστεί ανακαίνιση ή ενίσχυση μετά το 1960 (π.χ. αλλαγή στέγης, ενίσχυση φέροντος οργανισμού), καθώς αυτό μπορεί να επηρεάσει θετικά την ασφάλιση.
Πάντως, πολλές ασφαλιστικές αποφεύγουν να καλύψουν κτίρια με εμφανή σημάδια φθοράς ή εγκατάλειψης. Επίσης, μερικές εταιρείες θέτουν ηλικιακά όρια π.χ. όχι πάνω από 70 ή 80 έτη, πάνω από τα οποία εξαιρούν την κάλυψη για σεισμούς, αν δεν υπάρχουν αντισεισμικές προδιαγραφές κτιρίου.
- Περιορισμοί και εξαιρέσεις. Στις περιπτώσεις ασφάλισης παλαιών εγκαταστάσεων συνήθως επιβάλλονται είτε αυξημένα ασφάλιστρα (λόγω του αυξημένου κινδύνου), είτε περιορισμένη κάλυψη (π.χ. να εξαιρεθούν συγκεκριμένες καλύψεις, όπως σεισμός, καθίζηση, καταιγίδα κ.λπ.) και τρίτον να υπάρξει ιδία συμμετοχή σε πιθανές ζημιές.
- Σεισμική κάλυψη. Ειδικά η ασφαλιστική κάλυψη από σεισμό αποτελεί το ιδιαίτερο ζήτημα στα παλαιά κτίρια. Αν το κτίριο δεν έχει κατασκευαστεί με βάση κάποιον αντισεισμικό κανονισμό (ο πρώτος στην Ελλάδα θεσπίστηκε το 1959), πολλές ασφαλιστικές είτε δεν προσφέρουν σεισμική κάλυψη, είτε απαιτούν στατική μελέτη. Ανακαίνιση ή ενίσχυση του κτιρίου μπορεί να κάνει εφικτή την παροχή κάλυψης σεισμού.
Τι ζήτησε η ΕΣΕΕ
Τρία είναι τα αιτήματα που έθεσε στην κυβέρνηση η ΕΣΕΕ με την επιστολή της, προκειμένου να αρθεί η αντινομία:
- Παράταση της προθεσμίας υποχρεωτικής ασφάλισης τουλάχιστον έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2025, ώστε να δοθεί επαρκής χρόνος προσαρμογής και επίλυσης των πρακτικών ζητημάτων.
- Θέσπιση μεταβατικής περιόδου για επιχειρήσεις που στεγάζονται σε παλαιά ή ιδιαίτερα ευάλωτα κτίρια.
- Δημιουργία κρατικού πλαισίου ενίσχυσης ή επιδότησης για τη διενέργεια στατικών μελετών και την ενίσχυση υφιστάμενων κατασκευών.
Τα προβλήματα που έχουν αναφέρει στη Συνομοσπονδία εκατοντάδες επιχειρηματίες από όλη τη χώρα είναι πολλά και σημαντικά:
- Άρνηση ασφαλιστικών εταιρειών να καλύψουν παλαιά ακίνητα, ιδίως πριν το 1960, εάν δεν διαθέτουν σύγχρονη στατική μελέτη. Πρόκειται για μία εξαιρετικά δαπανηρή διαδικασία, η οποία απαιτεί και τη συναίνεση του ιδιοκτήτη, καθώς στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων τα ακίνητα είναι μισθωμένα.
- Αποκλεισμός ολόκληρων περιοχών ή επαγγελματικών κλάδων λόγω χαρακτηρισμού τους ως «υψηλού κινδύνου» από τις ασφαλιστικές εταιρείες, με αποτέλεσμα απαγορευτικά ασφάλιστρα ή πλήρη άρνηση κάλυψης.
- Ελλιπές θεσμικό πλαίσιο: Απουσία οδηγιών ή υποχρεώσεων των ασφαλιστικών εταιρειών όσον αφορά την υποχρεωτική κάλυψη, γεγονός που οδηγεί σε αυθαίρετες πρακτικές και αβεβαιότητα για τους επιχειρηματίες.
- Αδυναμία συμμόρφωσης μέσα στο στενό χρονικό πλαίσιο, ιδίως για επιχειρήσεις που δεν μπορούσαν να προετοιμαστούν κατάλληλα και εγκαίρως για τις απαιτήσεις της νέας υποχρεωτικής ρύθμισης.
Είναι προφανές ότι πρέπει να προστατευθούν οι επιχειρήσεις που χωρίς δική τους υπαιτιότητα κινδυνεύουν με πρόστιμα αρκετών χιλιάδων ευρώ , ακόμη και 20000 σε κάποιες περιπτώσεις, έως ότου δοθούν οι απαιτούμενες λύσεις για την ασφάλισή τους.
(Δελτίο Τύπου)