Sado: Ράπερ ή τράπερ, για μένα είναι η μουσική…

Sado: Ράπερ ή τράπερ, για μένα είναι η μουσική…

Η ραπ υπήρξε το πρώτο του άκουσμα… Και αμέσως μουσικά τον επηρέασε. Και όπως έδειξε και η πορεία τον χαρακτήρισε και ως καλλιτέχνη… Ο Sado είναι γνωστός τα τελευταία χρόνια στον Πύργο… Σχολιαρόπαιδο σκόρπιζε τις ρίμες του με το “Υπόγειο άκουσμα”. Το συγκρότημα έβαλε στα μονοπάτια της ραπ τη νεολαία στον Πύργο, που απέκτησε τους δικούς της “ήρωες”. Η όμορφη αυτή περιπέτεια κάπου τελείωσε… Όμως το όνειρο δεν έσβησε.

Συνεχίζει να αναζητά μια διέξοδο στη μουσική που αγάπησε. Και η παρέα που είχε δημιουργηθεί στην Grow Up, το label που υπό την “ομπρέλα” του καλλιτέχνες συνεργάζονται, δημιουργούν αλλά και διατηρούν την αυτονομία τους, πλέον μπαίνει σε “επαγγελματικούς” δρόμους παραγωγής και τα πράγματα σοβαρεύουν.

Συνέντευξη στο Γιάννη Σπυρούνη

sado 4

Με τον Sado κάνουμε μια χαλαρή κουβέντα μιλώντας για τη μουσική… Το λες και συνέντευξη. Δεν βάζουμε ταμπέλες, ραπ ή τραπ, αλλά μιλάμε για δημιουργία και συναισθήματα..

“Από όσο θυμάμαι τον εαυτό μου, η ραπ ήταν κάτι που άκουσα, μου άρεσε και πειραματίστηκα. Με παρέες φίλων γράψαμε στίχους, πατήσαμε σε άλλα γνωστά μουσικά κομμάτια. Οι πειραματισμοί τελειώνουν όταν δημιουργείται το “Υπόγειο Άκουσμα”. Έρχονται και οι εμφανίσεις στο κοινό, η δουλειά μας αρέσει στον κόσμο και προχωράμε” μας λέει. Είναι στα γυμνασιακά χρόνια που γνώρισε το Χρήστο Λούπη με τον οποίο έγραψαν τα πρώτα κομμάτια. Με τον αδερφό του Γιάννη και τον Παναγιώτη Ζαχαρόπουλο, δημιούργησαν το “Υπόγειο Άκουσμα”. Αυτή η όμορφη ιστορία κρατά για τέσσερα χρόνια έως το 2015, όταν σε ηλικία 18 ετών, σταματά.

Για τον Sado, ακολουθεί η περίοδος του στρατού, η ασθένεια του πατέρα του και αργότερα ο θάνατός του, που τον “παγώνουν”. Έχει κλειστεί στον εαυτό του, δεν ασχολείται με τίποτα. Λίγο μετά το τέλος του “Υπόγειου Ακούσματος” όμως το 2015, γνωρίζει τον BSX από την περιοχή του Πύργου και σκέφτονται τότε να ξεκινήσουν σαν ιδέα κάτι καινούργιο. Η ιδέα της Grow Up γεννιέται. Μια ιδέα χωρίς δεσμεύσεις, αλλά με συνεργασίες.. Ο χρόνος θα δείξει στην πορεία πόσο αυτή η ιδέα θα περάσει στη φάση της υλοποίησης. Στόχος είναι να δημιουργήσουν, χωρίς “καλούπια”. “Είχαμε πει ότι θέλουμε να κάνουμε κάτι μαζί, αλλά όχι συγκρότημα, γιατί ξέραμε ότι αυτά διαλύονται κάποια στιγμή. Είπαμε τότε να δημιουργήσουμε κάτι σαν “αυτόνομη δισκογραφική”. Να βάλουμε τις παραγωγές μας κάτω από αυτή την “ομπρέλα”. Είμαστε σήμερα πέντε άτομα, πάνω από το κεφάλι μας είναι το Grow Up. Πέρυσι γνώρισα τον KALS που κάνει παραγωγές, γράφει κομμάτια, αλλά κυρίως ξέρει την παραγωγή. Εμείς από την πλευρά μας γράφουμε κομμάτια, αλλά δεν είχαμε κάποιον να κάνει την μουσική παραγωγή και δεν μπορούσαμε να προχωρήσουμε. Θέλαμε να κάνουμε κάτι σοβαρό. Ο KALS φέρνει στο σχήμα τον AlexKeyz που γνωρίζει και αυτός από παραγωγές, οπότε έχουμε δύο παραγωγούς. Με τον G Rose γνωριζόμαστε από παλιά από την εποχή του “Υπόγειου Ακούσματος”. Κάναμε παρέα, είχαμε κοινά όνειρα και έτσι ξεκινήσαμε, πλέον το 2018”…

sado 2

Ο Sado είναι ράπερ ή τράπερ; Ξεκίνησε σε μια εποχή που στην Ελλάδα η τραπ ήταν άγνωστη. Σήμερα ακολουθεί το ρυθμό της, όπως επιτάσσει η εποχή, όμως όπως λέει δεν βάζει ταμπέλες. Και κάπου εδώ εμφανίζεται και το συναίσθημα…

“Αυτό θέλω να το συζητήσουμε. Όχι δεν βάζω την ταμπέλα αν κάνω ραπ ή τραπ. Και αυτό γιατί θα κάνω και τα δύο. Εγώ μεγάλωσα με το ραπ. Ναι μεν ο ήχος μου σήμερα είναι τραπ, όμως έχω κομμάτια με στίχο και ραπ και τραπ. Αυτό που βγαίνει σήμερα 14 Φεβρουαρίου είναι ερωτικό. Έτσι ένιωσα, έτσι έγραψα. Κάνω αυτό που λέει η ψυχή μου και η έμπνευση. Το λέω και σε ένα κομμάτι μου αυτό. “Ονόμασε με όπως θες εσύ, ράπερ ή τράπερ για μένα είναι μουσική, εγώ το ίδιο τ’ αγαπάω, τίποτα δεν άλλαξε, απλά είστε πιο κομπλεξικοί” είχα γράψει. Είναι αυτό που θα μου έρθει στο μυαλό μου και θα γράψω, τα συναισθήματα που έχω. Έγραψα το “ερωτικό” γιατί νιώθω ερωτευμένος. Όπως παλιότερα είχα γράψει το “συναισθήματα” με τον αγνό, το πρώτο έρωτα της εφηβείας. Θα γράψω αυτό που νιώθω και αν το πάρουμε έτσι κρατάω την ιδεολογία της ραπ” λέει ο Sado.

“Υπάρχει και το θέμα των old school και new school. Υπάρχει μια “σύγκρουση” λόγω εμπορικότητας. Που πιστεύω ότι δεν θα έπρεπε να υπάρχει. Η τραπ βοήθησε τη ραπ. Υπάρχει ένας καλλιτέχνης, ο Lex που έχει συνεργαστεί και στα δύο είδη. Έχει παίξει μεγάλο ρόλο να περιοριστεί η διαμάχη. Έχει ένα δικό του είδος που ξεχωρίζει. Νομίζω ότι πρέπει να δούμε καθαρά τη μουσική, να μη βάζουμε ταμπέλες…” σχολιάζει.

sado 3

Η διαφορά όπως εξηγεί ανάμεσα στα δύο είδη είναι η μουσική παραγωγή. Τον ρωτάω όμως για τα πολλά μπινελίκια που περνάνε πολλές φορές μέσα από την τραπ. Και αυτό είναι κάτι το “εμπορικό”. Ο πιτσιρικάς που θα ταυτιστεί με τα “μπινελίκια” νιώθει μια “νομιμοποίηση” και αυτό πουλάει ως μια “αντίδραση”, ως το “απαγορευμένο” που θέλει να “αγγίξει”.

“Όταν θες να γράψεις κάτι εμπορικό, θα το κάνεις και έτσι, όταν γράψεις με συναισθήματα που έχεις εκείνη τη στιγμή, είναι αλλιώς και δεν σε νοιάζει” σχολιάζει ο Sado. Και συμπληρώνω πως σήμερα πως η τραπ έρχεται να μπει μέσα από συνεργασίες και μέσα σε άλλα είδη μουσικής, όπως βλέπουμε σήμερα πολύ συχνά.

Τον Sado φαίνεται πως τον χαρακτηρίζει το συναίσθημα και η στόφα του καλλιτέχνη που δεν θα κάνει τα πάντα για να πουλήσει. Θα γράψει, τα ερμηνεύσει και τραγούδια που θα δίνουν κάτι από την ψυχή του. “Το “Είμαι εκείνος” δεν το έγραψα για να πουλήσει. Ήταν σαν αυτοβιογραφία μου. Αλλιώς χάνεται το νόημα. Πρέπει να βγάλει το συναίσθημά σου στην έμπνευση” λέει στην πορεία της κουβέντας.

Η πορεία στο σήμερα δεν είναι εύκολη. Μετά το θάνατό του πατέρα του, το πάλεψε πολύ, φρόντισε να αποκτήσει και τη δυνατότητα να υλοποιήσει σε επαγγελματική πλέον βάση τα όνειρά του και μετά από ένα δύσκολο καλοκαίρι που δούλεψε στη Μύκονο, επέστρεψε για να μπει στο στούντιο. Είχε γράψει τα τραγούδια του και είναι έτοιμος πια, για τα video clip του.

Ο Sado το τελευταίο διάστημα έχει “πέσει με τα μούτρα” στη δουλειά. “Η καθημερινότητά αυτή την περίοδο μου φέρνει έμπνευση. Τα ερεθίσματα που δέχομαι με κάνουν να δημιουργήσω. Οτιδήποτε, ένα γεγονός, ένα συναίσθημα, μπορεί να βγει στο χαρτί. Πολλοί δεν μπορούν να το καταλάβουν αυτό, το πόσο σημαντικό είναι για μένα που κάνω μουσική. Πλέον για μένα το μικρόβιο έχει μπει μέσα μου. Πάντα θα κάνω μουσική. Δεν θα σταματήσω ποτέ. Κυνηγάω απίστευτα αυτό που μου αρέσει. Μέσα στη μουσική έχω βρει πολλά. Η μουσική σε κάνει αθάνατο. Μένει η σκέψη σου, η ιδέα σου, ο χαρακτήρας σου, η φωνή σου…

Αυτό το διάστημα ο Sado μοιράζεται ανάμεσα στη δουλειά στο studio, την παραγωγή και κάποια live. Και η υποδοχή από το κοινό είναι θετική όπως είδε και στο πρόσφατο live στο Fuego. Κοινό που δεν περιορίζεται σαφώς, στον Πύργο ή την Ηλεία.

Μπορεί να ζει στον Πύργο, να πηγαινοέρχεται για να συναντά τα υπόλοιπα μέλη του Label στην Αθήνα, όμως έχει ανοιχτά αυτιά και μάτια παντού. “Εγώ κάνω τη μουσική μου. Υπάρχει πολύ κόσμος που με στηρίζει υπάρχει αποδοχή, υπάρχουν και άλλοι που μπορεί να μην συμπαθούν αυτό που κάνω. Όμως είναι κάτι που έχω ως αρχή μου και το ακολουθώ. “Ποτέ δεν θα φτάσεις στον προορισμό σου, αν σταματάς να ρίξεις πέτρες σε κάθε σκυλί που σου γαβγίζει”. Είμαι προσηλωμένος, προχωράω και προσπερνάω όσα πρέπει” έλει ο Sado.

Τα βήματα της ομάδας, της Grow Up, δείχνουν επαγγελματισμό. Δεν κάνουν “πρόχειροδουλειά”. Πλέον όλα τα παλικάρια του Label, έχουν κατασταλάξει. Είναι διάφανοι, κρυστάλλινοι σε αυτό που έχουν στο μυαλό τους και προχωρούν στην υλοποίηση… Άλλωστε και το όνομα του Label αυτό λέει… μεγάλωσαν και βλέπουν τα πράγματα από άλλη οπτική…
“Αν ξεκινήσει κάτι τέτοιο ένας έφηβος, θα έχει τους γονείς του να τον επηρεάζουν, θα ακολουθήσουν, οι σπουδές, ο στρατός, η δουλειά. Εμείς δεν είμαστε έτσι. Έχουμε κατασταλάξει στο τι θέλουμε να κάνουμε. Έχουμε βάλει στο στόχο μας και τον υλοποιούμε. Αυτό θέλουμε και αυτό θα κάνουμε…” σχολιάζει.

Ένα από τα τραγούδια του, που άρεσε πολύ το τελευταίο διάστημα, σχεδόν ούτε μήνα στον κόσμο του Youtube είναι το ΟΠΕ… Και ενώ όλοι ψάχνουν τι εννοεί ο τίτλος, ο Sado εξηγεί… “Ψάχναμε τον τίτλο αφότου γράψαμε το τραγούδι. Τελικά κρατήσαμε αυτό που λέει ο στίχος… “Όταν πήγαινες, ερχόμουνα”. Αλλά δεν γίνεται να το βάλεις όλο αυτό για τίτλο και έτσι κρατήσαμε τα αρχικά ΟΠΕ… Πολλοί το έχουν βρει, άλλοι δεν το φαντάζονται” λέει ο Sado.

Οι τίτλοι δεν είναι το φόρτε του, όπως μου λέει, αλλά πόσο γρήγορα μπορεί ο Sado να γράψει ένα τραγούδι; “Πολλοί λένε ότι γράφουν γρήγορα και το χαίρονται… Όμως δεν είναι έτσι. Και εγώ μπορώ να κάτσω και στα πέντε λεπτά να σου βγάλω ένα… Θα είναι όμως πρόχειρο. Όχι αυτό που θέλω. Κάτι ολοκληρωμένο μπορεί να το βγάλω από μισή έως και μιάμιση ώρα. Όμως το δύσκολο είναι η ηχογράφηση… Μπορεί να μου πάρει και τρεις και τέσσερις ώρες. Το πρόβλημα μου δεν είναι η ομοιοκαταληξία, είναι να ταιριάξεις τους στίχους. Είναι όμως φορές που μπορεί να βγει όλο το τραγούδια αβίαστα, από μέσα σου”.

Ένα άλλο θέμα που συζητάμε είναι και ο προσδιορισμός του Sado και των μελών του Label σε σχέση με τους υπόλοιπους καλλιτέχνες του χώρου. “Προσπαθώ να μην επηρεάζομαι μουσικά από την ελληνική σκηνή. Ακούω, έχω άποψη, ωστόσο περισσότερο παρατηρώ τη διεθνή σκηνή. Η εξέλιξη της τραπ εγχώρια τελευταία έχει σημαντική αποδοχή. Παλιότερα με το “Υπόγειο Άκουσμα” είχαμε αποδοχή, κάναμε εμφανίσεις σε πολλές περιοχές, όμως ήταν δύσκολο να κάνεις το blow up. Σαν είδος έχει μπροστά της - με προσωπική μου εκτίμηση - τουλάχιστον μια δεκαετία. Μπορεί να υπάρξει κάποια άλλη μετεξέλιξη. Η ραπ γενικότερα εξελίσσεται, μπαίνει παντού και έχει ταιριάξει παντού και με ροκ και με λαϊκό. Υποθέτω πως συνολικά θα μείνει για πολλά χρόνια”.

Και φυσικά δεν μπορούμε να μη μπούμε στον πειρασμό να ασχοληθούμε με το “φαινόμενο” της τελευταίας χρονιάς το “Mama”. “Δεν είναι αποκλειστικά ένα κομμάτι τραπ, αλλά dancehall. Είναι ένα είδος της ραπ. Είναι ένα τραγούδι που έχει ρυθμό, που σε κουνάει, μπήκε εύκολα στα μαγαζιά, είναι ο στίχος που θα σχολιάσεις, “200 στη στροφή  και με ρωτάνε μαμά”. Νομίζω ότι είναι ένα κομμάτι που προκάλεσε, που σχολιάστηκε θετικά ή αρνητικά. Εμένα μου αρέσει πολύ και δεν μπορώ να πω κάτι αρνητικό, ούτε για το κομμάτι, ούτε για τους ερμηνευτές. Καλό έκανε στο χώρο, επηρέασε, άφησε ένα αποτύπωμα, έδωσε ώθηση.

Sado σε ευχαριστώ για τη φιλική αυτή κουβέντα... τα "στημένα" δεν μας αρέσουν, δεν μας ταιριάζουν...

Ακούστε εδώ το νέο τραγούδι του Sado που κυκλοφορεί σήμερα 14 Φεβρουαρίου:

Ακούστε παρακάτω μερικά από τα κομμάτια του Sado και της Grow Up

 

 

 

COPYRIGHT © 2016 ILIALIVE.GR

wkndrelogo