Αν και οι περισσότεροι έχουμε στο νου μας ότι στα τέλη Ιουλίου θα δούμε ολοκληρωμένα τα πρώτα 65 χιλιόμετρα του Πάτρα - Πύργος και έως το τέλος του έτους όλο το έργο, μάλλον αυτό δεν θα συμβεί.
Και επανερχόμαστε μετά το ρεπορτάζ μας στις 19 Μαΐου, που προκάλεσε αντιδράσεις - πως θα υπάρξουν καθυστερήσεις στην παράδοση του έργου - με το χρονοδιάγραμμα για τα τέλη Ιουλίου να είναι σύμφωνα με πηγές μας στον αέρα.
“Ανοιχτό” το χρονοδιάγραμμα;
Πηγές του ilialive.gr έκαναν λόγο για πολλές εκκρεμότητες και ίσως μόνο τα απολύτως βασικά να είναι προς παράδοση εκείνη την περίοδο. Άλλες πηγές μας παρέπεμψαν για τα μέσα του φθινοπώρου. Και οι δύο εξελίξεις είναι στενάχωρες όταν όλη η Ηλεία αλλά και η δυτική Αχαΐα περιμένουν με ανυπομονησία την παράδοση του σύγχρονου αυτοκινητόδρομου που θα βάλει τέλος στην ανασφάλεια και θα δώσει άλλη πνοή στον τόπο.
Αν εξετάσουμε σημεία στην πρόσφατη δήλωση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρίστου Δήμα στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, αφήνει ένα μικρό περιθώριο να μην βγουν τα χρονοδιαγράμματα. “Για την τμηματική παράδοση του δρόμου στους χρήστες ανέφερε: «Στόχος παραμένει να παραδοθούν τα πρώτα 65 χιλιόμετρα του έργου από τον Πύργο μέχρι τον Αλισσό, έως τα τέλη Ιουλίου και το υπόλοιπο τμήμα των 10 χιλιομέτρων μέχρι την Πάτρα, έως το τέλος Νοεμβρίου. Ένας στόχος ιδιαίτερα απαιτητικός, ο οποίος, όμως, μπορεί να επιτευχθεί χάρη στην άριστη συνεργασία και την αδιάκοπη προσπάθεια όλων των εμπλεκομένων” είπε ο κ. Δήμας και ο καθένας ας δώσει την ερμηνεία του… Είναι αλήθεια όμως πως οι εμπλεκόμενες εταιρίες στην κατασκευή του έργου, έχουν ανεβάσει κατά πολύ τους ρυθμούς ώστε να μην βγει η Κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκτός χρονοδιαγράμματος, ιδιαίτερα όταν το σενάριο για παράδοση το Μάρτιο του 2025, που είχε αρχικά ακουστεί, δεν μπόρεσε να υλοποιηθεί. Και να θυμήσουμε πως το χρονοδιάγραμμα για ολοκλήρωση των εργασιών το Μάρτιο του 2025, είχε ανακοινωθεί από την ίδια την εταιρία που κατασκευάζει το έργο, τον Ιανουάριο του 2024.
Χωρίς "ενεργούς" κόμβους σύνδεσης στην αρχή
Πρόσφατα επισκεφθήκαμε σημεία του έργου με άξονα προσέγγισης την υφιστάμενη εθνική οδό. Αλλά παράλληλα καταγράφουμε και τις αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας στην Ηλεία, στο θέμα των συνδέσεων. Όπως δείχνουν τα δεδομένα που καταγράψαμε, ακόμα και αν δεχθούμε ότι η παράδοση των πρώτων 65 χιλιομέτρων θα γίνει στα τέλη του επόμενου μήνα, οι κόμβοι εισόδου και εξόδου στο νέο οδικό άξονα, δεν θα είναι έτοιμοι, πλην δύο. Επαναλαμβάνουμε ότι αυτό αναφέρουν οι δικές μας πηγές και αναμένουμε την επίσημη ενημέρωση από την “Ολυμπία Οδό”.
Ο κόμβος του Πύργου είναι έτοιμος εδώ και καιρό, ενώ ο κόμβος στην άλλη άκρη των 65 χλμ στα Καρέικα, στο τμήμα ανάμεσα Καρέικα - Κ. Αχαγιάς, περίπου στο Γομοστό, ολοκληρώνεται. Με βάση τις ίδιες πηγές ο επόμενος κόμβος που θα ετοιμαστεί, είναι αυτός της Βάρδας, στο τμήμα ανάμεσα Βάρδα και Ν. Μανωλάδα μήκους περίπου 600-700 μέτρα ανάμεσα στο νέο και στον υφιστάμενο οδικό άξονα, τμήμα ίδιου μήκους με τον συνδετήριο του Πύργου.
Στην περίπτωση της Αμαλιάδας το θέμα της σύνδεσης δεν αποτελεί ευθύνη μόνο της κατασκευάστριας εταιρίας, αλλά και του δήμου Ήλιδας της προηγούμενης και της παρούσας δημοτικής αρχής, που δεν έχει λύσει το θέμα της σύνδεσης από την πλευρά του. Ως πιο προσιτή λύση φαίνεται η όδευση πάνω από τη Σοχιά, χάραξη που απαιτεί θυσίες, όπως η κατάργηση ή ο περιορισμός, του χώρου της λαϊκής αγοράς - πάρκινγκ δίπλα στο αθλητικό κέντρο.
Εκεί που τα πράγματα δείχνουν πιο δύσκολα και θα υπάρξει ακόμα μεγαλύτερη καθυστέρηση, είναι οι κόμβοι εξόδου για την Κυλλήνη και τη Γαστούνη. Πηγές αναφέρουν πως η ολοκλήρωσή τους θα γίνει μέσα στο 2026. Η απόσταση σε αυτά τα σημεία ανάμεσα στον υφιστάμενο και το νέο οδικό άξονα είναι περίπου 6-7 χιλιόμετρα. Ιδιαίτερα στην περίπτωση της Κυλλήνης, το πρόβλημα είναι μεγάλο αφού αναφερόμαστε στη σύνδεση του οδικού άξονα όχι απλά με το δυτικότερο άκρο της Ηλείας αλλά με το λιμάνι που οδηγεί σε Ζάκυνθο και Κεφαλονιά και η κίνηση ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες είναι πολύ μεγάλη.
Υπό κατασκευή ο κόμβος εξόδου για την Κυλλήνη.
Ο δρόμος που καταλήγει η έξοδος από τη νέα Πατρών - Πύργου και οδηγεί προς τα Λεχαινά.
Τα παραπάνω εφόσον ισχύουν, οδηγούν στο συμπέρασμα πως το τμήμα Καρέικα (Κάτω Αχαγιά) - Πύργος, θα είναι ένας “κλειστός” δρόμος, που θα “ανοίξει” σταδιακά. Και μαζί με τους κόμβους απαιτείται να ολοκληρωθούν και οι παρεμβάσεις στο τοπικό δίκτυο με τις συνδέσεις που απαιτούνται.
“Η επίτευξη των χρονοδιαγραμμάτων αποτελεί όχι μόνο πολιτική δέσμευση, αλλά και στοίχημα ευθύνης απέναντι σε μια ολόκληρη περιοχή που δικαιούται σύγχρονες υποδομές, ασφάλεια στις μετακινήσεις και τελικά μία καλύτερη καθημερινότητα», δήλωσε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος, επίσης στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Φωτεινό σημείο η συνέχεια για το Πύργος - Καλό Νερό - Τσακώνα
Ακόμα και αν υπάρξουν όπως διαφαίνεται, καθυστερήσεις στην παράδοση του Πάτρα - Πύργος, το παρήγορο είναι πως η θέληση της Κυβέρνησης είναι να μη σταματήσει ο δρόμος στην πρωτεύουσα της Ηλείας, αλλά να συνεχιστεί με τον αρχικό σχεδιασμό έως την Τσακώνα. Έργο που θα δώσει ακόμα μεγαλύτερη πνοή και ανάπτυξη τόσο στη νότια Ηλεία, όσο και στην επαρχία Τριφυλίας, αλλά και συνολικά στον δυτικό οδικό άξονα και την Πελοπόννησο. Τότε το μόνο οδικό έργο που θα απομένει, είναι ο άξονας Πύργου - Τριπόλεως με το “αγκάθι” της παράκαμψης Λαγκαδίων μιας και από τις δύο πλευρές του έχουν γίνει σημαντικά βήματα για την υλοποίησή του.